Om Barcelona te verkennen kun je rekenen op een prima openbaar vervoernetwerk. De metro is een handig transportmiddel, maar sommige plekken zijn beter te bereiken per bus. De stad is momenteel bezig met het hertekenen van de buslijnen om de verplaatsingen met dit vervoermiddel nog efficiënter en gemakkelijker te maken.
Een groot deel van het centrum van Barcelona is ingedeeld zoals een raster en daarop is de structuur van het nieuwe busnetwerk gebaseerd. Als je het plan van de stad zo bekijkt dat de zee zich onderaan bevindt, dan volgen de nieuwe buslijnen verticale, horizontale en diagonale routes. De bedoeling is dat het overstappen van de ene buslijn naar de andere vlot verloopt, net zoals het overstappen tussen de verschillende metrolijnen. Het moet uiteraard ook gemakkelijker worden om de bus met de metro te combineren.
Sinds 18 november jl. is de tweede fase van de vernieuwing ingevoerd, een jaar na de eerste fase. Dat betekent dat momenteel al 10 buslijnen de nieuwe indeling volgen. Opgeteld zijn deze routes goed voor een netwerk van 93,4 kilometer. Bussen op de nieuwe lijnen rijden in principe van 7 uur ’s morgens tot 21u ’s avonds, telkens om de 5 à 8 minuten.
Naar verluidt zullen in deze fase zo een 30% van de 650.000 passagiers die dagelijks de stadsbus nemen, een lijn gebruiken van het nieuwe rooster. In de komende jaren zullen nog 18 buslijnen geleidelijkaan in gebruik genomen worden en zullen de traditionele routes verdwijnen.
Aan de bushaltes vind je meer informatie over dit nieuwe busnetwerk, met vermelding van de mogelijke overstapopties. En er is ook een speciale website, met de titel Nova Xarxa de Bus, waar alle mogelijke vragen over dit vernieuwende concept beantwoord worden.
Huisdier kan reden zijn voor break-up
7 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten