Het tweede belangrijkste treinstation van Barcelona, na het station van Sants, heet Estació de França (de Catalaanse benaming voor Station van Frankrijk). Dit treinstation is voornamelijk de moeite waard omwille van haar spectaculaire architectuur.
Het Estació de França ligt aan de Avinguda del Marquès de l’Argentera, in het district Ciutat Vella, dichtbij Barceloneta en het Parc de la Ciutadella.Het was de Markies van Argentera, de spoorwegingenieur Eduard Maristany, die aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw het spoorwegnetwerk in en rond Barcelona uittekende.
De naam Estació de França werd reeds gebruikt vóór het huidige station werd aangelegd in 1929. Het oorspronkelijke gebouw was eigendom van de spoorwegmaatschappij Camins de Ferro de Barcelona a Girona, gesticht in 1862. In 1875 fusioneerde die met een andere spoorwegmaatschappij, de Companyia del Ferrocarril de Tarragona a Martorell i Barcelona. De naam van de nieuwe onderneming was Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF).
Op 20 januari 1878 werd het treinspoor tot aan het grensstadje Portbou in gebruik genomen, wat het begin betekende van een internationale spoorverbinding met Frankrijk, vandaar de naam Estació de França. In 1898 werd de firma TBF wegens betalingsproblemen overgenomen door de spoorwegonderneming Companyia dels Ferrocarrils de Madrid a Saragossa i a Alacant (MZA). Zij verwierf op die manier ook het stationsgebouw.
De reizigersgebouwen van het Estació de França werden ontworpen door de architect Pedro Muguruza. De werken aan het nieuwe station begonnen in het jaar 1926 en het complex werd ingehuldigd door koning Alfons XIII in 1929 ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van Barcelona.
De stationsgebouwen bevinden zich rond de sporen in een U-vorm en bij de constructie ervan werden luxueuze materialen gebruikt zoals marmer, brons, glasramen enz. De twaalf sporen en zeven perrons binnenin de U-vorm zijn afgedekt met twee metalen luifels van 29 meter hoog en 195 meter lang. Daarnaast zijn er aan de buitenkant nog twee sporen met een perron en diverse parkeersporen.
Tussen 1988 en 1992 werd het Estació de França gesloten en volledig gerenoveerd. Daardoor heeft het zijn indrukwekkende uitstraling van vroeger teruggekregen.
Momenteel vertrekken vanuit het Estació de França ondermeer de regionale treinen naar het Zuiden en Westen van Catalonië, de Talgo-trein naar Montpellier, de Trenhotel naar verschillende Europese bestemmingen en de lokale treinen naar Vilanova i la Geltrú en Sant Vicenç de Calders. Deze laatste doen ook de luchthaven El Prat aan.
Huisdier kan reden zijn voor break-up
7 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten